Széchenyire nagy hatással voltak az Angliában látott ipari forradalomi vívmányok.
Közbenjárt a dunai és a balatoni gőzhajózás beindításában.
Létrejött a Dunai Gőzhajózási Társaság, amely lehetővé tette a folyami közlekedést a Fekete-tengerig.
Megépült az Óbudai Hajógyár és a téli kikötő is.
A közeledés és a mezőgazdaság miatt is szükséges volt a Duna és a Tisza szabályozása. A kanyarulatokat levágták, holtágakat hoztak lére.
1846-ban indult meg a hajózás a Balatonon. Az első gőzhajó a Kisfaludy volt.
Szorgalmazta a vasútépítést is. 1846-ban átadták az első vasútvonalat Pest és Vác között.
1847-ben átadták a Szolnok - Pest vasútvonalat is.
Pest-Buda fejlődéséhez szükséges volt a Dunán egy állandó híd megépítése. A Lánchídat 1842-ben Adam Clark irányításával kezdték meg építeni és 1849. november 21-én adták át.
1822-ben angliai mintára meghonosította a lóversenyeket.
1825-ben pedig létre hozta az Első Lótenyésztő Egyesületet.
1827-ben Pesten megalapította a Nemzeti Kaszinót, azzal a céllal, hogy a főurak közötti politikai párbeszédet megkönnyítse.
A pesti után vidéken is sorra nyíltak hasonló társaságok.
A nemzeti kultúra ébredése is a reformkorra tehető.
Az 1825-ös diétán felajánlotta Széchenyi birtokainak egyévi jövedelmét, így létre jött a Magyar Tudós Társaság.
1844-ben törvény mondta ki, hogy az államnyelv a magyar.
Ez a nemzetiségeknek nem tetszett túlságosan.
Pest-Budán beindult az irodalmi élet is.
Itt élt Vörösmarty Mihály, aki megírta a Szózatot.
Megjelentek Petőfi Sándor, Arany János és Jókai Mór művei.
1837-re közadakozásból felépült a Pesti Magyar Színház, amely 1840-től viselte a Nemzeti Színház nevet.
Az építészetben a klasszicista stílus vált uralkodóvá.
A kor kiemelkedő építésze volt Pollack Mihály, aki tervezője volt a Nemzeti Múzeum.
A reformkori Pest arculatának kialakításában meghatározó szerepet játszott Hild József. Az esztergomi bazilika és az egri székesegyház is az ő tervei alapján készült.
A zenében Liszt Ferenc és Erkel Ferenc is jelentőset alkotott.